Tuesday, July 12, 2011

BERSIH 2.0


Pagi ceria, selepas selesai solat subuh, aku, isteri,anak dan kakak pergi menjemput adik dari kampung di KL Sentral lebih kurang dalam pukul 7.30 pagi. Sepatutnya ketibaan dijadualkan sampai lebih kurang 4 pagi pada kebiasaannya.Namun memang sudah aku jangkakan kerana dari kelmarin lagi banyak sekatan-sekatan dari pihak polis dari sekitar jalan masuk ke KL dan kawasan-kawasan luar KL.Maklumlah, kata Media Kerajaan iaitu Kuala Lumpur bakal ada rusuhan besar-besaran. Sana sekat,sini sekat.

Sampai di KL Sentral, pun jalan disekat dari dibenarkan masuk ke arah ambil penumpang....terpaksa kami tunggu di Jalan Tun Sambanthan dan adik aku terpaksa menapak pergi ke tempat kami.

Dalam hati,panasnya menggelegak sejak sebulan lalu, meluap-meluap tak pernah henti, tetap aku kawal juga...

Lebih kurang pukul 8.30 pagi, aku bawa mereka pergi berehat-rehat di Taman Jaya,PJ....Ye lah, sekali-sekala bagi diorang release sikit, hirup udara segar...release dari setiap hari dengan kesesakan Kuala Lumpur ini. Anak aku dah tak terkawal seronoknya bermain segala yang ada dalam taman...lepas buai pergi gelongsor, pergi pula naik kuda spring, jongkang-jongkit pulak...hmmm.. biarkan je lah..sekali-sekala teringat pulak zaman kecil-kecil dulu..haha...

Lebih kurang pukul 11.00 pagi, aku hantar mereka balik ke rumah...aku straight ke ofis aku di Sentul, macam yang sudah aku jangka, sekatan polis makin menjadi-jadi banyaknya....pusing sana,pusing sini....akhirnya sampai jugak di ofis, kawan-kawan dah ready menunggu aku.

Terima SMS dari kawan, ramai yang dah kena tangkap dengan polis kerana disyaki akan mengadakan rusuhan...Rusuhan ke? hahaha..rusuhan apa kalau setakat bawak t-shirt sehelai? hahaha..kelakar sungguh Malaysia ni...lagi kelakar dari Maharaja Lawak...

Sudah aku jangkakan perhimpunan yang telah dirancang lama akan tetap berjalan walaupun dapat tentangan dari kerajaan yang zalim,polis yang sengal, pihak-pihak lain yang bengong...

Terima kasih kepada DYMM Tuanku di atas keprihatinan beliau menerima kunjungan hormat dari pihak BERSIH untuk menghadap ke bawah duli Tuanku...Keprihatinan ini adalah kerana Tuanku sayang akan rakyat-rakyat beliau...Tuanku bertitah agar BERSIH membatalkan niat untuk membuat demonstrasi jalanan dan menukar agar berhimpun di dalam stadium tertutup....Terima kasih di atas kebijaksanaan Tuanku,kami akur di atas titah Tuanku..Najib pun akur dan membenarkan agar BERSIH membuat perhimpunan di dalam stadium.

Last minute... Hishamudin tidak membenarkan BERSIH berhimpun di stadium mahupun di jalanan di atas alasan BERSIH merupakan pertubuhan yang belum didaftarkan....Siapa yang biadap dalam soal ini??? siapa yang derhaka dengan Tuanku???

Perlukah untuk menyatakan ketidakpuashatian rakyat terhadap kerajaan memerlukan pertubuhan yang berdaftar?
Perlukah permit untuk berhimpun? jawabnya perlu...permit polis memang perlu...jadi pihak BERSIH telah memohon permit dari pihak polis..akhirnya, surat telah dikeluarkan dan keputusannya, permit tidak diluluskan....Nak tanya sikit kepada pihak polis ni...Polis perlu bertindak atas arahan siapa? siapa paling besar kuasanya untuk mengarah pihak polis? opsss... yang itu saya tak berapa arif untuk jawab tetapi yang saya tahu PDRM...Polis Diraja Malaysia...Diraja( Agong tu bukan raja ke?)hmm..tak tau...ntah la...atau pun Polis raja di Malaysia?.... Namun yang aku yakin polis hanya catur-catur yang dikawal oleh tangan-tangan yang jahat....

Perhimpunan tetap diteruskan...Lebih kurang dalam pukul 1.45 tengahari, aku dan kawan-kawan bergerak dari ofis menuju ke Brickfields...kami parking kereta di situ...

Orang ramai mula bergerak di jalan-jalan yang lengang dari kenderaan, yang aku percaya dengan niat yang sama untuk berhimpun...kelihatan pihak polis pun dah pening kepala kerana orang ramai dah semakin ramai, dari sekelompok bertukar menjadi gerombolan yang besar...

Tiba-tiba hujan rahmat Allah turun dengan lebatnya mengiringi perjalanan kami...aku dan kawan-kawan masih tidak tahu hala tuju lagi...SMS lagi diterima bahawa 500 lebih rakyat telah ditangkap pihak polis...berita di AGRO bank masjid Jamek, sekumpulan rakyat telah ditembak dengan gas-gas pemedih mata, di dataran Maybank,disembur air dan ditembak dengan gas-gas pemedih mata, malah ada yang terus dikasari oleh pihak polis dengan begitu kejam.

Aku dan kawan-kawan terus menuju ke arah stadium, tiba-tiba dalam perjalanan, terdengar jeritan suara yang kuat datang dari arah bertentangan...Ya Allah! ramainya...meremang bulu roma, hati ini teramat besar rasanya,apa yang aku dengar ialah jeritan suara rakyat yang sedang bergandingan tangan menuju ke arah kami....ya..itu adalah gerombolan seperjuangan kami...kami terus bergandingan menjadi satu kempulan gabungan yang besar...kami terus menuju ke arah stadium...namun kami terus dihalang olis pihak polis yang lengkap berpakian seperti mahu berperang,lengkap dengan kereta perisai untuk menghalang kami dari masuk ke dalam stadium.

Kami berhenti mengadap polis-polis..tiba-tiba terdengar bunyi tepukan tangan yang kuat dari arah belakang...pandangan kami teralih ke belakang...MashaAllah...lagi satu gerombolan yang besar terus mara ke arah kami....laluan terus dibuka untuk yang baru tiba,rupa-rupanya Dr Hatta yang mengetuai gerombolan yang baru tiba ini...yang aku dapat tahu gerombolan ini bergerak dari Pasar Seni tadi...mungkin mereka ini telah diserang oleh polis sebelah sana..kini kami bergabung menjadi sangat besar...anggaran aku,berkemungkinan melebihi 30,000 orang...

Begitu seterusnya, dengan ketibaan beberapa lagi gerombolan yang diketuai oleh Chegu bad, YB Zuraida, Ambiga dan ramai lagi...Dapat berita DS Anwar,YB Nurul Izzah,Tuan Guru Hadi, YB Sallehuddin, YB Mat Sabu telah ditangkap polis...

Kami semua duduk di hadapan polis tanda menyatakan niat bukan untuk merusuh mahupun mengasari pihak polis.Terdengar suara Dr Hatta meminta izin dari pihak polis agar membenarkan kami masuk ke dalam stadium..namun kami diberi peringatan agar bersurai....Kami terus melaungkan "Daulat Tuanku" beberapa kali...kali ini arahan keras agar kami bersurai...atas arahan leader... kami berangkat mengundur diri dan terus menuju ke pasar seni melalui Petaling Street...

Sekali sekala, kelihatan helikopter polis yang berlegar di udara ....Dalam perjalanan, ternampak krew tv3 suku sedang membuat liputan dari atas tingkat bangunan yang berpagar...hahaha..kami berhenti sebentar dan menjerit "PENIPU..PENIPU".... jelas kelihatan muka yang agak gusar dan takut dengan jumlah gerombolan yang amat besar...namun, dengan niat utama kami hanyalah untuk berhimpun secara aman dan bukannya melakukan rusuhan...kami terus tidak bertindak di luar kawalan..bayangkanlah jika seorang saja yang mula untuk membaling batu,yang lain pasti akan mengikut berbuat demikian..firasat aku kalau dah terkena balingan batu begitu banyak, kalau tidak mati, ICU jugaklah krew-krew tv3 suku tu...

Dalam pada itu di tepi jalan aku nampak sekumpulan dari gerombolan kami mengepung seorang pemuda yang bermotor...dup dap juga dada ini kerana sangkakan perkara yang tak diingini berlaku.."bang, aiskrim 4.....bang,aiskrim 10, bang, aiskrim 2..hahaha,,rupa-rupanya pemuda itu menjual aiskrim..hahaha..kelakar pulak rasanya, masih ada yang berani berniaga walaupun telah diberitakan akan berlaku rusuhan...tingginya pemikiran pemuda itu lebih jauh bijaknya dari najib dan sekutunya yang bengong...

Memang aku lihat, sepanjang perjalanan banyak kedai yang telah ditutup atas arahan polis,namun sebaliknya pula ada yang masih berani untuk berniaga dan tidak termakan dengan dakyah media dan najib sekutunya yang pengotor...ada yang menjual barang-barang runcit dan pada pengamatan aku, yang paling laris ialah jualan air..syabas kepada peniaga yang berani...

McDonald masih terus beroperasi seperti biasa,namun apa yang aku nampak,tak cukup tempat duduk..7 eleven pun penuh dengan orang..kalau lah ada yang membuat bancian tentang jualan mereka, rasanya 10 kali ganda untung mereka berbanding hari sebelumnya. Lagi sekali aku tidak setuju bahawa kami yang menyebabkan perniagaan di sekitar KL rugi berjuta ringgit.Pendapat aku..mereka tidak rugi,tetapi mereka tidak dapat menjual stok perniagaan mereka...itu saja, tapi itu bukan disebabkan kami..itu atas arahan polis,mereka yang menyekat jalan-jalan agar tidak membenarkan orang ramai masuk ke KL, bagaimana orang nak membeli...dan ada yang tidak dibenarkan membuka kedai dan ada juga yang takut disebabkan media pengampu yang menyebarkan berita palsu bahawa akan ada rusuhan...benarpun itu langkah berhati-hati,aku terima..lagi bagus kalau mereka membenarkan kami masuk ke dalam stadium..lagi selamat...tempoh yang kami minta hanyalah 2 jam sahaja...

Sampai di hadapan Uda Ocean, sekali lagi kami tekejut kerana lagi satu gerombolan yang besar datang dari arah kiri kami...Sekali sekala terdengar laungan takbir Allahuakhbar!!!sekali sekala laungan Bersih!!!, laungan Reformasi!!! dan pelbagai lagi...kami terus bergabung dengan gerombolan terakhir yang boleh dijangkakan kesemua sekali melebihi 100,000 lebih...

Sekali lagi kami terhenti dengan halangan polis-polis, dan kami terus ditembak dengan gas-gas pemedih mata....bertempiaran kami lari kerana tidak tahan dengan sesak asap dan pedihnya mata..ada yang mencangkung dan terduduk di tepi-tepi jalan...makcik makcik dan anak perempuan juga tidak ketinggalan dari lepasnya kepulan asap-asap...terbatuk-batuk,mencari udara...namun atas semangat perjuangan,kami terus membantu dan dibantu sesama kami...menghulurkan air,garam dan sebagainya..

Dapat berita, ada lagi satu gerombolan memenuhi Puduraya, dataran Maybank dan di hadapan kotaraya..mereka dipukul,ditembak air dan gas pemedih mata...ada yang aku dengar seorang demonstran digari tangan dalam keadaan dirinya sedang bertarung dengan nyawa dan ditinggalkan oleh polis di tengah jalan begitu saja..orang ramai membantu menggosok dada mangsa..berita lanjutnya setahu aku beliau dikejarkan ke hospital.

Kami terus ditembak dengan begitu kejam..tidak sedikit pun ruang yang diberi...seorang demi seorang ditangkap oleh polis..aku juga tidak terlepas dari asap yang ditembak..sekali-sekala kawan aku menarik tangan agar aku tidak ke depan...namun hati ini, Allah saja yang tahu betapa aku benci melihat polis yang begitu zalim...sekali-sekala juga aku terpaksa menyejukkan kawan aku yang mahu bertempur dengan polis...begitulah selanjutnya...kami tetap dengan misi kami iaitu berhimpun secara aman...menuntut 8 tuntutan agar pilihanraya menjadi bersih dan telus...

Sekali-sekala hujan yang turun menyukarkan asap pemedih mata untuk terus menyerang kami...Tangkapan demi tangkapan terus dibuat, dengan penuh kejam, ada antara kami yang ditendang di bahagian dada, ada yang tersungkur di escalator ,dikasari oleh polis ibarat seperti menyerang anjing gila,tanpa perikemanusiaan...

Jam ditangan menunjukkan pukul 4 petang, kami akhirnya beransur untuk bersurai dengan perasaan yang begitu menyayat hati, sedih dengan polis yang beitu zalim terhadap rakyat-rakyat seagama,senegara sendiri...
Sedih dengan tangkapan rakan-rakan seperjuangan, rasa kebencian yang amat besar terhadap najib dan sekutu....apa yang kami tuntut adalah agar pilihanraya dilaksanakan dengan bersih dan adil..itu saja..kenapa kamu tidak boleh menjaminkannya?

4.15 petang,hantar rakan-rakan balik ke ofis, berpisah dengan blogger dari PD,Idris...baru kenal sehari dah rasa macam bertahun-tahun..itulah keakraban di atas perjuangan yang sama yang tiada had jangkanya...

Dalam perjalanan memandu pulang, hati masih teringat dengan perhimpunan tadi...aku sifatkan perhimpunan ini berjaya..kerana apa ianya aku sifatkan berjaya? kerana rakyat masih berjaya bergabung berhimpun walaupun dengan amaran keras, sekatan-sekatan polis, tangkapan-tangkapan,larangan masuk ke Kuala Lumpur...bagaimana puluhan ribu dari kami boleh masuk ke Kuala Lumpur tanpa ditangkap? Kerana kami juga mempunyai senjata..senjata kami ialah doa,kebenaran,keadilan,keikhlasan...itu yang kami bawa bagi menjayakan perhimpunan ini....Yakinlah!!! Allah akan melihatkan kebenarannya..teruskan berjuang kepada sahabat-sahabat semua...Allahuakhbar!!!!

*takziah kepada keluarga Allahyarham Baharuddin Ahmad yang terkorban dalam himpunan BERSIH 2.0 ini.
Al-Fatihah



No comments:

Post a Comment