Monday, October 8, 2012

PR bukan hendak ambil alih Petronas

Mustafa Ali
Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali 
 
SHAH ALAM – Pemimpin Pakatan Rakyat (PR) menjelaskan semua pihak tidak bimbang mengenai cadangan perikatan mahu menubuhkan syarikat minyak dan gas jika berjaya mengambil alih Putrajaya pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali berkata, walaupun kerajaan PR menubuhkan syarikat berkenaan, kedudukan dan hak syarikat pengeluar minyak nasional Petronas tidak akan terjejas.

Mustafa, pemimpin Pas dari Terengganu berkata, penubuhan syarikat itu tidak akan melibatkan kerja-kerja Industri Huluan Petroleum yang dijalankan oleh Petronas sebelum ini, sebaliknya hanya membabitkan kerja-kerja Industri Hiliran Petroleum.

“PR hanya hendak menubuhkan syarikat dan bukannya mengambil alih tugas ataupun hak Petronas.

“Keuntungan pada kadar 20 peratus itu yang bersamaan RM12.5 bilion akan digunakan untuk pembangunan negeri-negeri pengeluar minyak seperti Kelantan, Sabah, Sarawak dan Terengganu,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Kelmarin, Tengku Razaleigh Hamzah menasihatkan PR mengkaji peruntukan akta sedia ada sebelum mewujudkan syarikat petroleum dan gas di negeri-negeri pengeluar minyak itu.

Pemimpin veteran yang mengasaskan Petronas itu berkata, syarikat tersebut tidak boleh mengambil hasil minyak negara kepunyaan Petronas, mengikut Akta Kemajuan Petroleum 1974, yang menyatakan dengan jelas kedudukan royalti minyak untuk Kelantan dan negara-negeri lain.

"Ia boleh dilakukan dan akan mendapat sambutan daripada orang ramai tetapi mungkin syarikat yang dicadang ini tidak boleh disamakan dengan Petronas.

"Di mana Petronas memiliki minyak yang diperoleh daripada kerajaan pusat dan kerajaan negeri kerana milikan itu sudah berpindah kepada Petronas di bawah Akta Kemajuan Petroleum sebelum ini," katanya yang mesra dengan panggilan Ku Li yang juga Ahli Parlimen Gua Musang.

Tambah Mustafa, manfaat daripada keuntungan dari syarikat itu nanti akan disalurkan kepada kerajaan negeri untuk tujuan pembangunan neger-negeri berkenaan.

Sementara itu, Naib Presiden PKR, Tian Chua berkata, Ku Li tidak meneliti dengan baik perkara yang dimaksudkan oleh PR mengenai penubuhan syarikat itu.

Ujar Tian Chua, penubuhan syarikat itu oleh PR bukanlah bertujuan untuk mengambil alih Petronas sebalik syarikat itu juga dapat menyertai dalam tander-tander yang membabitkan projek penggalian dan penapisan.

“Mungkin syarikat-syarikat itu juga boleh mendapat kontrak seperti di Timur Laste dan Brunei.

“Secara tidak langsung, keuntungan itu nanti akan dapat membantu pembangunan negeri-negeri berkenaan,” katanya.

Ketika ditanya mengenai apa yang bakal berlaku kepada syarikat-syarikat kdownstream' yang sedia ada, Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua pula menyifatkan perkara ini akan memberikan saingan sihat kepada industri petroleum negara.

“Apa yang penting hak negeri-negeri pengeluar minyak itu terpelihara dan tidak dipinggirkan.

“Cara pelaksaannya akan difikirkan kelak jika PR menang PRU13 kelak,” jelas beliau.

No comments:

Post a Comment